24. października - Światowy Dzień Walki z Otyłością

Blisko połowa polskiego społeczeństwa ma problem z nadwagą i otyłością. To jedne z najgroźniejszych schorzeń przewlekłych XXI wieku. Statystyki pogarszają się z roku na rok - jednak mało kto o tym wie. Co jest tego powodem? Dziś obchodzimy Światowy Dzień Walki z Otyłością.

Na pytanie “Czy słyszałeś/-aś o Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej?” zdecydowana większość Polaków odpowiedziałaby twierdząco. To bardzo dobry znak i pozytywny efekt wielu kampanii prozdrowotnych. Co więcej, niektóre z jej zaleceń zaczęliśmy wplatać w codzienne życie. Jemy więcej warzyw oraz owoców, a o wyższości pieczywa pełnoziarnistego nad “białym” wie już każdy przedszkolak. Dlatego też często zadajemy sobie pytanie, co jest powodem naszego ciągłego przybierania na wadze? Jak popatrzymy na stare zdjęcia, rzadko kiedy uda nam się wypatrzeć osobę “przy kości”.

Fast foody, napoje gazowane, słodycze i słone przekąski, które spotykamy na każdym kroku są niewątpliwie jedną z przyczyn tej sytuacji. Producenci kuszą nas kolorowymi opakowaniami, a reklamy, w których pojawiają się nasi ulubieni sportowcy czy aktorzy nie ułatwiają nam oparcia się pokusie. Nic nam nie da zdrowe odżywianie, jeżeli będziemy codziennie robić sobie “małe przekąski” między posiłkami. Nie możemy powiedzieć jednoznacznie - wszystko co słodkie jest niezdrowe! To nieprawda! Jednak, możemy sami upiec ciasto na mące pełnoziarnistej czy żytniej i zastąpić cukier daktylami czy bananem, a nie wybierać ciastka ze sklepu. Każdemu słodki deser się należy, ale można wybrać jego zdrowszą wersję.

Innych powodów naszego ciągłego przybierania na wadze możemy upatrywać się w dodatkach funkcjonalnych do żywności, konserwantach, barwnikach czy aromatach, których w niektórych produktach żywnościowych możemy znaleźć naprawdę wiele. W przemyśle spożywczym substancje dodatkowe dodaje się głównie w celu zapobiegania niekorzystnym zmianom, które mogą zachodzić w produkcie, przedłużenia trwałości produktu, zapobiegania niekorzystnym zmianom jakościowym, podniesienia atrakcyjności konsumenckiej produktów czy też możliwości otrzymania nowych, szczególnie dietetycznych. Technologia zniesie wiele, ale nasz organizm nie będzie tolerował tych dodatków w nieskończoność. Wybierajmy więc tylko sprawdzone produkty, a co więcej - kontrolujmy etykiety! To bowiem nasza decyzja, jakie produkty wybieramy i co jemy.

Pamiętajmy, że otyłość - uważana w dzisiejszych czasach za chorobę cywilizacyjną - może być również wynikiem małej ilości aktywności fizycznej. Według badań CBOS 40% osób rusza się regularnie, 26% robi to sporadycznie. Często się zdarza, że mówimy - to brak czasu, praca, rodzina, ale na ogół są to tylko wymówki. Jadąc tramwajem czy autobusem, wysiądź przystanek wcześniej i przejdź ten kawałek na piechotę. Wyjdź na spacer, niech to będzie Twoja 15-minutowa przerwa w pracy,  wrócisz dotleniony, wypoczęty, mózg będzie Ci lepiej pracować, a dodatkowo odkryjesz, że Twoja praca jest przyjemnością. Co więcej, kto powiedział, że nie można poćwiczyć razem z dzieckiem?! Zabierz je na rower, do parku na plac zabaw - doceni to na pewno!  

Pamiętaj również o regularnych badaniach, m.in. tarczycy. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego problemy schorzeń tego gruczołu dotyczą ponad 1,2 mln Polaków! Niedoczynność tarczycy daje spowolniony metabolizm, a co za tym idzie bardzo szybkie, niekorzystne zmiany masy ciała… Może to jest przyczyną Twojego problemu?

Zadbaj o siebie! Otyłość to choroba! Warto podjąć działania w momencie, kiedy jeszcze nie dokuczają nam różne symptomy lub dopiero się pojawiają. Pomyśl, co będzie za kilka lat?
1. Zacznij od zrobienia sobie badań.
2. Zacznij okładnie zapisywać, co jesz i zastanów się, jakie błędy żywieniowe popełniasz.
3. Wyeliminuj ze swojej diety wszystko to, co jest szkodliwe.
4. A dodatkowo, odkryj, że aktywność fizyczna jest przyjemna!

Kluby fitness oferują bogate oferty zajęć, ale jeżeli preferujesz inny rodzaj ruchu - możesz zacząć od spacerowania, odkrywając przy tym uroki swojego miasta.

Pamiętaj, zdrowie jest w Twoich rękach! :)

 

Źródła:

1. Lucjan Szponar, Iwona Gielecińska - Substancje dodatkowe i dodatki funkcjonalne a bezpieczeństwo żywności i jej wartość żywieniowa, Zakład Higieny Żywności i Żywienia Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie

2. Strona Instytutu Żywności i Żywienia

3. Aktywność fizyczna Polaków, wyniki badań CBOS

4. potrafiszschudnac.pl

Tagi: