Nie daj się chorobie!

Mamy jesień. Wyciągnęliśmy z szaf kurtki, a nieodłącznym elementem wyposażenia naszych torebek stała się parasolka. Po letnich urlopach, kiedy odzwyczailiśmy się od pracy, nasz układ immunologiczny stał się osłabiony, a dodatkowo pogoda nam tego nie ułatwia - jest kapryśna! Łatwo w związku z tym o przeziębienia i różne infekcje. Co więc możemy zrobić, aby uniknąć tzw. “L4”?

Przeziębienie przez wielu z nas jest ignorowane. Gdy boli nas gardło lub mamy katar nie zostajemy w domu lecz idziemy do pracy, aby uniknąć absencji. Nie jest to jednak dobrym rozwiązaniem, ponieważ “zwykłe” przeziębienie może przerodzić się np. w grypę, której powikłania mogą być dotkliwe. Zapalenie krtani, oskrzeli, mięśnia sercowego czy mózgu - to tylko niektóre z nich. Niewielu z nas wie, że grypa może być chorobą śmiertelną. Jak więc możemy o siebie zadbać?

Najważniejsza jest profilaktyka, zgodnie ze słynnym powiedzeniem “lepiej zapobiegać niż leczyć”! Kilka poniższych sposobów na pewno pomoże nam uniknąć infekcji:

  1. Częste mycie rąk i pranie ręczników, którymi wycieramy ręce - grypa jest chorobą wirusową, przenosi się drogą kropelkową. Wszystkie przedmioty, które dotykamy mogą mieć na sobie wirusy, a higiena rąk zmniejszy ryzyko zachorowania.

  2. Utrzymanie odpowiedniej temperatury w mieszkaniu - warto codziennie wietrzyć mieszkanie. Wysoka temperatura oraz suche powietrze sprzyjają namnażaniu się drobnoustrojów.

  3. Ubieranie się “na cebulkę”  - czyli warstwowo. Nikt z nas nie lubi marznąć stojąc rano na przystanku. Warto pomyśleć także o tym, żeby nie przegrzewać się w ciągu dnia.

  4. Picie dużej ilości płynów - najlepiej ok. 1,5-2l dziennie, dzięki czemu nasz organizm będzie lepiej nawodniony oraz mniej podatny na różne choroby.

  5. Jedzenie warzyw i owoców - to skarbnica witamin! Wybierajmy zwłaszcza te, które mają dużo witaminy C, która wzmocni naszą odporność, m.in. paprykę, kiwi, winogrona, owoce cytrusowe, szpinak, cebulę, rzepę, ziemniaki czy pomidory.

  6. Dbanie o dobrą kondycję fizyczną i psychiczną organizmu - stres, przemęczenie osłabia nasz układ immunologiczny. Zadbajmy o to, by codziennie znaleźć chwilę relaksu: wziąć gorącą kąpiel, poczytać książkę, czy pójść na spacer, dzięki czemu zawsze będziemy cieszyć się pozytywną energią!

  7. Nie zapominajmy o babcinych sposobach - gorącej herbacie z malinami, mleku z miodem… To one rozgrzeją nas, gdy wrócimy przemarznięci wieczorem do domu.

  8. Szczepienia przeciwko grypie - zalecane są kobietom w ciąży, osobom pracującym w placówkach medycznych, osobom starszym, z upośledzoną czynnością układu oddechowego czy chorującym na schorzenia układu sercowo-naczyniowego. Pamiętajmy, że wirus grypy mutuje i co roku opracowuje się nową szczepionkę.

Gdy, mimo stosowania się do powyższych zaleceń, nie uda nam się uniknąć infekcji, nie bagatelizujmy jej. Zostańmy w domu przez kilka dni, dzięki czemu sami dojdziemy do formy, a dodatkowo nie będziemy zarażać naszych kolegów czy koleżanek z pracy/szkoły.

Życzymy dużo zdrowia!

Tagi: