Jak odżywiać się zimą?

Zima jest porą roku, w trakcie której czujemy niechęć do ruchu - jesteśmy bardziej ospali, zmęczeni, a dodatkowo mamy tendencję do sięgania po produkty bardziej kaloryczne. Wszystkie wymienione czynniki wpływają na to, że w sezonie zimowym nie tylko tyjemy, ale także chorujemy z powodu niedoboru witamin i minerałów. Jak odżywiać się w tym okresie prawidłowo?

Sezon jesienno-zimowy wiąże się dla wszystkich z szokiem dla organizmu. Coraz krótsze dni, brak słońca, a także niskie temperatury sprawiają, że nasz organizm staje się bardziej osłabiony. Zwiększa się wtedy zapotrzebowanie na większe ilości posiłków, bardziej kalorycznych, które będą stanowiły zapas energetyczny, utrzymujący równowagę cieplną w organizmie.

Podstawą każdej diety jest regularność, dlatego należy pamiętać o spożywaniu 4-5 posiłków dziennie co około 3-4 godziny. Niewątpliwie najważniejszym posiłkiem jest śniadanie, które daje nam największą dawkę energii z samego rana. Zastąpienie tego posiłku jedynie kawą, sprawi, że w ciągu dnia będziemy sięgać po wysokotłuszczowe i wysokowęglowodanowe przekąski, które nie są ani zdrowe ani wartościowe dla naszego organizmu.

Bardzo ważne jest również, aby w sezonie zimowym dostarczać odpowiednią dawkę witamin i minerałów, dlatego powinniśmy częściej sięgać po warzywa, owoce i soki. Warto wtedy wzbogacać dietę w naturalne składniki zawierające witaminy A, C, E oraz przeciwutleniacze, obecne w produktach takich jak: suszona żurawina, aronia, suszone owoce, orzechy, cytrusy, banany, brokuły, czosnek, a nawet zwykła cebula. Wskazane jest też spożywanie dużych ilości białka, występującego przede wszystkim w roślinach strączkowych np. fasolach, soczewicy, ciecierzycy jak również rybach i owocach morza. Należy jednak przy tym pamiętać, by nie przesadzać z ilością białka pochodzącego z produktów zwierzęcych. Na zimową depresję i chandrę najlepiej spożywać produkty bogate w swoim składzie w witaminy z grupy B, a także magnez, które korzystnie wpływają na pracę naszego układu nerwowego.

 

Zimą, kiedy na dworze jest niska temperatura, deszcz, śnieg i wiatr, ważnym punktem w odżywianiu jest także spożywanie ciepłych i rozgrzewających posiłków. Bardzo dobrze spisują się w tym przypadku przeróżne zupy, które najlepiej żeby nie były zagęszczane, ani zabielane. Dodatkowo posiłki można doprawiać rozgrzewającymi przyprawami takimi jak cynamon, imbir, chili, goździki oraz tymianek, bazylia, kurkuma i rozmaryn.

Tagi: