Zdrowie w kolorach tęczy

Owoce są zdrowe, o tym wie niemal każdy. W lecie, gdy jest ich pod dostatkiem, warto skorzystać z możliwości uzupełnienia witamin w swojej diecie i wybrać na podwieczorek zamiast pączka, czy herbatnika czereśnie lub truskawki. Przyjrzyjmy się dokładniej zasadom zdrowego odżywiania.Owoce dostarczają naszemu organizmowi niezbędnych witamin i mikroelementów. Dzielimy je na pięć podstawowych grup kolorystycznych: zielona, żółto-pomarańczowa, czerwona, fioletowa i biała. Każda grupa to inne korzyści dla zdrowia. Im intensywniejsza barwa, tym więcej korzystnych substancji, zatem wybierajmy te o wyraźnych kolorach. Zasada jest następująca: im większa różnorodności kolorów na naszym talerzu, tym lepiej.

Zdrowe przekąski

Mangan, jod, miedź i żelazo, to tylko niektóre z pierwiastków, jakie zawiera ananas. Dieta bogata w te tropikalne owoce zalecana jest głównie dla osób, które cierpią na osteoporozę i dla palaczy, bowiem owoce ten obfituje w substancje antyrakowe, a szczególnie zapobiega nowotworom płuc. Polecany jest także przy zaburzeniach pracy serca i dla osób, które ciepią z powodu złego krążenia. Mandarynki z kolejki to prawdziwa kopalnia witaminy C, wpływającej na odporność organizmu. Połączenie tych dwóch owoców znajdziecie w sałatkach owocowych, które szybko i łatwo można wykonać w domu. Zachęcamy, by wspólnie z dzieci tworzyć takie zdrowe posiłki, bowiem nawyki wyniesione z domu i zwyczaje żywieniowe zapoczątkowane w latach młodości będą procentowały w przyszłości.

Aby wykonać sałatkę potrzebujemy:

2 średnie mandarynki

3 plastry ananasa

1 średni banan

2 łyżki niesłodzonego soku pomarańczowego

1 łyżeczka soku z cytryny

szczypta cynamonu

szczypta goździków

Sposób przygotowania jest bardzo prosty:

- mandarynki obrać, podzielić na części i pozbawić białych części;

- ananasa pozbawić skóry i zdrewniałych części, podzielić na cząstki;

- banana obrać i pokroić w plastry, skropić sokiem z cytryny;

- owoce wymieszać w misce i lekko schłodzić;

- sok pomarańczowy wymieszać z przyprawami i polać nim owoce.

Wartość odżywcza 1 porcji, to:

Energia- 55 kcal

Białko - 0,6 g

Tłuszcz - 0,2 g

Błonnik - 1,5 g

Na stronie Instytutu Żywności i Żywienia można znaleźć również inne, ciekawe przepisy, a także dowiedzieć się wiele na temat zdrowego odżywiania.

Podstawowe zasady to:

  1. Dbaj o różnorodność spożywanych produktów.
  2. Strzeż się nadwagi i otyłości, nie zapominaj o codziennej aktywności fizycznej.
  3. Produkty zbożowe powinny być dla Ciebie głównym źródłem energii (kalorii).
  4. Spożywaj codziennie co najmniej dwie duże szklanki mleka. Mleko można zastąpić jogurtem, kefirem, a częściowo także serem.
  5. Mięso spożywaj z umiarem.
  6. Spożywaj codziennie dużo warzyw i owoców.
  7. Ograniczaj spożycie tłuszczów, w szczególności zwierzęcych, a także produktów zawierających dużo cholesterolu i izomery trans nienasyconych kwasów tłuszczowych.
  8. Zachowaj umiar w spożyciu cukru i słodyczy.
  9. Ograniczaj spożycie soli.
  10. Pij wystarczającą ilość wody.
  11. Nie pij alkoholu.

Pamiętajmy również o tym, by, kiedy już jemy owoce, zawsze je przed jedzeniem dokładnie umyć! Niemyte mogą wyrządzić więcej szkód niż korzyści. Brudne owoce, zanieczyszczone kałem, moczem lub śliną chorych zwierząt powodują nie tylko bóle brzucha i zatrucia pokarmowe. Następstwem może być również groźna choroba pasożytnicza toksoplazmoza, jak również bąblowica, powodowana przez larwalną postać tasiemca.

Tekst: Anna Zygmunt

Zdjęcie: www.flickr.com

Zasady zdrowego żywienia oraz przepis na sałatkę owocową pochodzą ze strony: www.izz.waw.pl