Jak walczyć z nieustającym zmęczeniem?

Komunikat o błędzie

Notice: Undefined property: stdClass::$comment_count w comment_node_page_additions() (linia 728 z /home/wcrs/domains/wcrs.pro-linuxpl.com/public_html/drupal/drupal_7/modules/comment/comment.module).
Młoda kobieta z jabłkiem
Jak walczyć z nieustającym zmęczeniem?

Na pewno nie raz zastanawiałaś się, w jaki sposób zwiększyć swoje zasoby energii. Masz dosyć zmęczenia, które towarzyszy Ci często przez cały dzień od momentu przebudzenia, a kawa przestała na Ciebie działać.

Żeby mieć więcej energii wystarczy włączyć do jadłospisu pewne rodzaje żywność – mówi Katarzyna Łacina – doradca żywieniowy z Centrum Dietetycznego Nutri-Med (www.nutri-med.pl), które usprawniają przemianę materii i pomagają utrzymać stały poziom energii. Składniki niezbędne do osiągnięcia tego celu to: witaminy z grupy B, witamina C, magnez, cynk, żelazo oraz koenzym Q10. Pozytywne efekty przynosi również picie herbaty z traganka- choć są to trudne do zdobycia zioła, można ją zastąpić odpowiednio parzoną zieloną lub czerwoną herbatą.

Lista najważniejszych produktów, które dodają sił witalnych:

Kiełki- zbóż lub nasion roślin strączkowych, którymi warto wzbogacać kanapki lub sałatki. Jest to produkt, który wzmacnia, ożywia i regeneruje organizm. Kiełki zawierają duże ilości przeciwutleniaczy, składniki mineralne, białko, enzymy oraz błonnik.

Zboża, czyli pełnoziarniste pieczywo, ryż, razowe makarony, kasze. Zawarte w nich węglowodany powoli zamieniają się na energię, dzięki czemu Twój poziom energii będzie utrzymywał się na stałym wysokim poziomie. Dodatkowo zboża są bogate w witaminy z grupy B, a te odżywiają śledzionę, którą można porównać do akumulatora w samochodzie. Czyli bez witamin z grupy B Twój samochód nie zapali.

Płatki owsiane z mlekiem zjadane na śniadanie pomogą Ci utrzymać dobrą koncentrację i jasność myślenia oraz dodadzą Ci energii na cały poranek. W okresie zimowym owsianka ma dodatkową zaletę, ponieważ jest ciepła i rozgrzewa Twój organizm.

Różne potrawy takie jak twarożki, zupy i sałatki można przyprawiać pietruszką, która zawiera najwięcej witaminy C spośród pozostałych warzyw i owoców cytrusowych, jest bogata w niemal wszystkie mikroelementy i zawiera sporo witaminy B12.

Jeśli w ciągu dnia będziesz potrzebował natychmiastowego wzmocnienia, to sięgnij po pestki słonecznika. Są one doskonałym źródłem składników odpowiedzialnych za siły witalne, czyli magnez, żelazo, cynk, witaminy z grupy B. Pestki słonecznika są także skarbcem wielu innych mikroelementów, kwasów omega 3 i 6, a nawet mają działanie przeciwstresowe. Można nimi udekorować sałatki.

Szybkie działanie podnoszące nasze zasoby energetyczne oraz poprawiające samopoczucie wykazują również brzoskwinie. Są jednym z najlepszych owocowych zastrzyków energii, ponieważ zawarte w nich składniki odżywcze są łatwo przyswajalne. Ponadto świetnie usuwają toksyny z organizmu i jeśli jesteś na diecie, spokojnie może je jeść. Winogrona z kolei ze względu na dużą zawartość magnezu również znakomicie wpływają na Twój organizm poprawiając koncentrację i dodając energii. Jednak jeśli się odchudzasz nie możesz za dużo jeść winogron, ponieważ zawierają dużo cukru.

Świeże, zielone i surowe warzywa takie jak brokuły, szpinak i szparagi dzięki obecności witamin z grupy B, koenzymu Q10, żelaza i magnezu również są dobrą bronią w walce ze zmęczeniem.

Jeśli dopadają Cię popołudniowe spadki energii, to może być oznaka źle skomponowanej, ubogiej i mało urozmaiconej diety. Powinieneś w takim przypadku ograniczać spożycie kofeiny i cukrów, a wprowadzać wyżej wymienione pokarmy. Nie zapomnij także o aktywności fizycznej – wystarczy 15 minutowy spacer, aby dotlenić mózg.

Podsumowując, żeby zapomnieć o zmęczeniu wystarczy zaczynać dzień od śniadania, nie robić dłuższych przerw w jedzeniu niż 3-4 h (wg zasady: małe porcje a często), urozmaicać dietę omówionymi produktami, a także spać nie krócej niż 6-8h i pamiętać o aktywności fizycznej.

Katarzyna Łacina

Doradca Żywieniowy

Centrum Dietetyczne Nutri-Med.

Ul. Oławska 27-29 Wrocław

www.nutri-med.pl

Tagi: