Baza wiedzy

Subscribe to Baza wiedzy
mat. własny

Jak lepiej radzić sobie ze stresem?

Większość z nas doskonale zna ten stan: napięte mięśnie, problemy z oddychaniem, uczucie silnego pobudzenia, problemy z racjonalnym myśleniem. To reakcja stresowa, czyli nasz wrodzony „mechanizm alarmowy”, który uruchamia się zwykle wtedy, kiedy stajemy przed dużym wyzwaniem albo zaskakuje nas trudna sytuacja. Ten mechanizm dobrze służył naszym dalekim przodkom do zmobilizowania wszystkich sił, aby móc upolować obiad, walczyć z napastnikiem czy ratować się w prawdziwie groźnych sytuacjach. Jego istotą jest szereg poważnych zmian w organizmie, takich jak przyspieszenie bicia serca i zmiany w krążeniu krwi, uwolnienie ze zmagazynowanych w ciele zapasów dodatkowej porcji energii, znieczulenie na ból, zachodzących po to, byśmy mogli skutecznie walczyć lub uciekać.

materiały własne

Profilaktyka uzależnień, czyli kilka pytań do samego siebie

Rozmowom o uzależnieniach zwykle towarzyszą silne emocje - takie jak niepokój, obawa, ciekawość, nieco fascynacji, ale także rozmaite pytania. Najczęściej zastanawiamy się, czym właściwie jest uzależnienie, czym różni się od częstego używania i czy zawsze bywa zaburzeniem, a wreszcie - od czego możemy się uzależnić? Na te wątpliwości psychologia ma całkiem klarowne odpowiedzi.

mat. własny

Choroby dietozależne

Choroby cywilizacyjne to globalnie szerzące się, powszechnie znane choroby, spowodowane rozwojem cywilizacji. Częstotliwość ich występowania zależy od stopnia rozwoju społeczeństwa. Nie ma dokładnego podziału i nie można jednoznacznie powiedzieć czy dana choroba jest chorobą cywilizacyjną. Choroby dietozależne zaliczane są do chorób cywilizacyjnych zwanych inaczej chorobami XXI wieku.

materiały własne

"Pętla nawyku" - część 2

Wiedzę o tym, jak powstają nawyki możemy też wykorzystać do kształtowania zachowań, o których od dawna wiemy, że są zdrowe, a które wielokrotnie próbowaliśmy wprowadzać w życie. Pamiętajmy o tym, że pierwsze próby są trudne, bo wymagają od nas planowania i świadomego wysiłku woli oraz dokonania zmian w porządku dnia. Jednak sytuacja zmieni się, jeśli będziemy próby powtarzać regularnie, o stałych porach lub w podobnych sytuacjach. To sprawi, że nasz mózg skojarzy ze sobą zewnętrzne wskazówki, przeczucie przyjemności lub satysfakcji i prowadzące do nich działanie. Zdrowe zachowania zaczną być automatyczne - zmienią się w nawyki.

materiały własne

"Pętla nawyku" - część 1

O zgubnej roli złych nawyków słyszymy od dziecka. Czy jednak – znudzeni tymi pouczeniami – naprawdę doceniamy siłę, z jaką wpływają na nasz los? Jak pisał filozof William James: „Całe nasze życie, tak dalece, jak dalece ma ono określoną postać, nie jest niczym więcej niż zbiorem nawyków – praktycznych, emocjonalnych i intelektualnych – systematycznie zorganizowanych na dobre i złe”. Przekonanie, iż przyzwyczajenie to nasza druga natura jest także zgodne z wynikami badań empirycznych. Wykazano, że ponad 40% naszych codziennych działań nie podlega w pełni świadomej kontroli, ale ma charakter nawykowy.

mat. własny

Kontuzje na stoku

Mroźna pogoda, coraz lepiej przygotowane trasy narciarskie – rozpoczął się czas zimowych szaleństw. Niestety zimą o wiele częściej dochodzi do kontuzji. Niezwykle łatwo na stoku o stłuczenia, naciągnięcia ścięgien i wiązadeł czy ból mięśni. Jak można sobie pomóc przy typowych, niegroźnych urazach, a kiedy należy niezwłocznie wezwać pogotowie?

Strony