Dlaczego warto jeść drugie śniadanie?

mat. własny

W ciągu dnia powinniśmy jeść 3 główne posiłki: śniadanie, obiad, kolację i jedną lub dwie mniejsze przekąski, w tym drugie śniadanie. Dlaczego jest ono ważne?

Bo jesteśmy głodni. Energia ze śniadania starcza średnio na 3-4 godz., po tym czasie organizm zaczyna domagać się pokarmu, ponieważ poziom cukru we krwi spada. Efektem jest: zmęczenie, trudność ze skupieniem uwagi, większa podatność na stres i rozdrażnienie, mogą też pojawiać się bóle głowy. Z badań wynika, że dzieci, które nie jedzą w szkole posiłku, mają problemy z koncentracją na lekcjach i osiągają gorsze wyniki w nauce. Zapobiec może temu drugie śniadanie, które ma na celu utrzymanie stałego poziom cukru we krwi i dotrzymanie nas w dobrym nastroju i z energią do obiadu.

Osoby, które twierdzą, że nie są głodne między śniadaniem a obiadem, zwykle w między czasie nieświadomie podjadają: drożdżówka, czekoladka, coś słonego lub słodki napój. Przekąski te są niskoodżywcze, więc je się ich więcej i dostarczają sporo kalorii, które organizm odkłada a osoba uważa, że przecież nic nie zjadła. I to jest błąd. Drugie śniadanie dobrze jest zaplanować, zapakować, zabrać ze sobą, usiąść i zjeść świadomie. Wtedy nasz przewód pokarmowy i mózg odnotowują że posiłek był. Dzięki temu mamy też wpływ na to co jemy bo przygotowujemy II śniadanie sami lub kupując je decydujemy co zjemy. O której powinno się jeść drugie śniadanie? Około 3-4 godz. od śniadania, średnio przypada ono w godz. 10-12.

Co można jeść na drugie śniadanie?

1. Kanapki z pieczywa razowego np. z białym serem twarogowym zmieszanym z nasionami
słonecznika z sałatą i rzodkiewką lub plastrami pieczonego buraka.
2. Jogurt naturalny z owocami świeżymi lub suszonymi z dodatkiem otrąb owsianych.
3. Omlet z warzywami na zimno.
4. Kasza jaglana gotowana na mleku z dodatkiem owoców i orzechów nerkowca.
5. Kasza jaglana lub owsiana gotowana na wodzie, przyprawiona na ostro z suszonymi
pomidorami, orzechami włoskimi i kawałkami np.kurczaka.
6. Owsianka z rozgniecionym bananem i dodatkiem wiórków kokosowych i maku lub gorzkiego
kakao.

W postaci II śniadania sprawdzą się też sałatki, zupy i koktajle. Istotną częścią drugiego śniadania jest picie. Najlepiej żeby była to zwykła woda mineralna, może być też niedosładzana herbata lub szklanka soku owocowego. Unikać powinno się wód smakowych, nektarów i słodkich napojów.

Autor: Magdalena Szyszka, Vidiet

Tagi: