Dieta na wakacjach

Oto nadszedł najprzyjemniejszy okres w roku. Mamy piękne lato i kilka dni urlopu. Zasłużyliśmy na solidną porcję wypoczynku, pracując tak ciężko przez ostatnie 11 miesięcy. W ciągu minionych tygodni staraliśmy się zmienić nawyki żywieniowe, udało nam się zrzucić nawet kilka kilogramów. W trakcie wakacji niestety łatwo się zapomnieć i zniweczyć pracę ostatnich miesięcy. Kilka prostych wskazówek jak się przed tym uchronić podpowie Ewa Tomczyk, dietetyk z Centrum Dietetycznego Nutri-Med.

Na autostradzie

Czy wiesz, że jazda samochodem przez cały dzień zmniejsza zapotrzebowanie kaloryczne o około 400 kcal? Z tego powodu w trakcie dłuższych wyjazdów powinniśmy zjadać mniej pożywienia i omijać szerokim łukiem przydrożne fast-foody.

Przebywanie w klimatyzowanych miejscach odwadnia organizm. Często uczucie pragnienia mylimy z głodem. W samochodzie warto mieć pod ręką butelkę z wodą mineralną i sięgać po nią podczas postojów.

W chmurach

Przed lotem warto nie tylko spakować do torby bilety i potrzebne dokumenty, ale trzeba także pamiętać o spakowaniu sycącego posiłku dla naszego brzuszka. Jedząc przed wyjściem unikniemy uczucia głodu na pokładzie samolotu (tym samym dodatkowych pustych kalorii).

Podczas dłuższego lotu warto przejść się kilka metrów po pokładzie samolotu. W ten sposób pobudzimy układ limfatyczny po pracy i unikniemy obrzęków w okolicach łydek związanych z przebywaniem w jednej pozycji.

Na fali

Miłośnicy rejsów to prawdziwi dietetyczni ryzykanci. Pora karmienia w trakcie rejsu praktycznie nigdy się nie kończy. Warto pamiętać o własnym rytmie spożywania posiłków i zastosować go w czasie podróży.

Pamiętajmy o lekkich wieczornych posiłkach oraz o korzystaniu z wszystkich dostępnych form aktywności fizycznej. Przerwy pomiędzy jedną sesją opalania a kolejną możemy wypełnić kilkuminutową kąpielą w basenie lub ćwiczeniami.

W hotelu

W miejscu pobytu zapewnijmy sobie stały dowóz jabłek, pomarańczy, gruszek, brzoskwiń, płatków pełnoziarnistych, ogórków, pomidorów, marchewek, orzechów, nasion, pełnoziarnistych krakersów, dzięki czemu będziemy mogli jeść zdrowe przegryzki między posiłkami.

Podczas wizyty w knajpce z lokalnym jedzeniem zamawiajmy porcje dla dzieci lub przystawki, jako główne dania. Nie obawiajmy się zapytać kelnera o wprowadzenie niewielkich modyfikacji potraw z menu, takich jak zastąpienie frytek duszonymi warzywami czy zapakowanie połowy porcji do pojemnika na wynos jeszcze przed rozpoczęciem posiłku.

Na wycieczce

Zawsze w torebce warto mieć kilka przekąsek bogatych w błonnik (ciastka owsiane, surowe i suszone owoce), aby móc utrzymać rytm 5 posiłków dziennie. Poniżej znajduje się przepis na zdrowe ciasteczka owsiane, które można upiec przed wyjazdem i zapakować w jednorazowe torebki.

Ciasteczka owsiane (ok. 100 sztuk)

1 szklanka płatków owsianych, 1 szklanka otrębów pszennych, 1 szklanka mąki, 3/4 szklanki rodzynek, 1/3 szklanki żurawiny, 1 jajko, 1 szklanka soku jabłkowego (może być woda), 1/4 szklanki oleju, 1 łyżeczka proszku do pieczenia, cynamon.

Wymieszać płatki, mąki, otręby, rodzynki, żurawinę i proszek do pieczenia oraz cynamon. Jajko zmiksować z sokiem jabłkowym i olejem. Wlać do pozostałych produktów i wymieszać. Blachę wyłożyć papierem do pieczenia, formować łyżką nieduże placuszki. Piec w temp. 200°C ok. 10min. 

Na ruszcie

W trakcie grillowania pamiętajmy o warzywach. Jeśli będą dostępne, z pewnością zjemy o wiele mniej pieczywa. Wspaniale smakuje grillowana papryka, cukinia czy cebula. Możemy także wymieszać pokrojone pomidory z pietruszką i odrobiną oliwy. Jeszcze przed wyjazdem można o tym pomyśleć i do walizki zapakować pojedyncze saszetki z niewielką ilością oliwy czy oleju (dostępne w niektórych supermarketach).

Zamiast karkówki - kupmy rybę lub mięso drobiowe. Grillowany łosoś, pstrąg czy dorsz z odrobiną ziół są wyśmienite. Kurczak fantastycznie smakuje w formie szaszłyku z warzywami.

Na tropie pyszności

Warto poznać miejscowe specjały danego regionu (nie mam na myśli frytek :). W naszym kraju istnieje wiele unikatowych regionalnych produktów. Zabawmy się w kulinarnego detektywa i znajdźmy je!

Życzę owocnych poszukiwań!

Źródło: NUTRI-MED Centrum Dietetyczne 

 

 

Tagi: