Międzynarodowy Dzień Wegetarianizmu

Pierwszego października obchodzimy Międzynarodowy Dzień Wegetarianizmu. Z tej okazji może warto na jeden dzień spróbować diety wegetariańskiej? Może to być ciekawe urozmaicenie codziennej diety, a może komuś spodoba się na tyle, że zostanie przy tym na dłużej?

Wegetarianie to osoby, które świadomie rezygnują z mięsa w diecie. Z przeprowadzonych badań wynika, że ponad 3,2% Polaków jest wegetarianami – w praktyce oznacza, że jest ich ponad milion.

Dla niektórych to nie tylko wykluczenie produktów mięsnych z diety, ale też zmiana całego światopoglądu. Wegetarianie odznaczają się współczuciem wobec zwierząt i ich dobro uznają za najwyższą wartość. Sprzeciwiają się ich cierpieniu, dlatego też z diety wykluczają wszystkie produkty mięsne, także ryby i owoce morza. . Być może nie każdy wie, że dieta wegetariańska ma różne odmiany.

Najbardziej rozpowszechniona forma – laktoowowegetarianizm – polega na rezygnacji z mięsa, ryb i owoców morza, jednak dopuszcza spożywanie produktów pochodzenia zwierzęcego, czyli jaj, mleka, jogurtów, serów, miodu.

Laktowegetarianizm – również dość popularna forma wegetarianizmu, z diety wyłącza się oprócz mięsa także jaja, a dopuszcza spożywanie mleka i przetworów mlecznych.

Owowegetarianizm –  dopuszcza się spożywanie tylko jaj spośród produktów zwierzęcych.

Weganizm – wyklucza się spożywanie wszelkich produktów zwierzęcych, rezygnuje się z jaj, mleka, produktów mlecznych, miodu.

Witarianizm – polega na spożywaniu wyłącznie świeżych warzyw i owoców, odrzuca się wszystkie produkty gotowane oraz napoje takie jak kawa, herbata, soki.

Frutarianizm – jedynym pożywieniem frutarian są owoce które same spadną z drzewa. Dopuszcza się także jedzenie małych ilości zielonych liściastych warzyw (sałaty, szpinaku).

Decydując się na dietę wegetariańską warto udać się do dietetyka, by ułożył dobrze zbilansowaną dietę, w której niczego nie braknie. Zwłaszcza kobiety powinny uważać na zawartość żelaza w swojej diecie, by nie dopuścić do jego niedoborów. Decydując się na dania wegetariańskie wybierajmy produkty nieprzetworzone – dieta ma być zdrowa! Wprowadźmy do kuchni nasiona roślin strączkowych – soję, fasolę, ciecierzycę, soczewicę, bób – dają ogromne możliwości przyrządzenia zarówno prostych, jak i wyszukanych dań. Ktoś słyszał o bajaderkach z ciecierzycy? Brownie z czerwonej fasoli? Albo pierogach z soczewicą? Warto spróbować!

Gotowanie wege wcale nie zabiera więcej czasu – na początku, wdrażając się w tajniki kuchni wegetariańskiej, sporo czasu może zabrać szukanie nowych przepisów, jednak przy takiej ilości stron internetowych poświęconych gotowaniu – to chwilka przed komputerem. W Polsce otwiera się coraz więcej sklepików i restauracji dla wegetarian i wegan, gdzie możemy się zainspirować kulinarnie i próbować w domu sporządzić podobne potrawy, jakie zostały nam zaserwowane.

Pod TYM linkiem można uzyskać więcej informacji na temat tego, jak przejść na dietę wegetariańską. Na Facebooku powstało także wiele stron i grup, w których można uzyskać wsparcie w przechodzeniu na wegetarianizm.

I jak, podejmiesz wyzwanie?  

 

 

Źródło:

www.wegetarianie.pl

 

http://michalpasterski.pl/2016/03/wegetarianizm-weganizm/

Tagi: